O projekcie

Opolska Kuźnia Przedsiębiorczości 5

Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie „Promocja Przedsiębiorczości” w Opolu wraz partnerem Strzeleckim Centrum Obsługi Biznesu „SCOB” Marcin Rękawek w ramach Działania 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej RPO WO 2014-2020.

Cel projektu: obniżenie bezrobocia, bierności zawodowej i wzrost poziomu przedsiębiorczości oraz samozatrudnienia w woj. opolskim.

Wartość projektu – w ramach I Rundy: 3 372 476,20 zł
Dofinansowanie projektu – w ramach I Rundy: 3 327 153,79 zł

Wartość projektu – łącznie w ramach I i II Rundy: 4 126 605,55 zł
Dofinansowanie projektu – łącznie w ramach I i II Rundy: 4 068 300,90 zł

Okres realizacji projektu – w ramach I Rundy: od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2020 r.

Okres realizacji projektu – w ramach II Rundy: od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2022 r.

 

Do kogo jest skierowany projekt: Projekt jest skierowany do osób fizycznych z obszaru woj. opolskiego zamierzających założyć działalność gospodarczą:

  • w wieku od 30 roku życia, w tym zwłaszcza kobiety,
  • osoby pozostające bez pracy (bezrobotne, poszukujące pracy, bierne zawodowo), przede wszystkim:
    • długotrwale bezrobotne,
    • kobiety po 50 roku życia,
    • osoby posiadające co najmniej jedno dziecko do 6 roku życia lub dziecko z niepełnosprawnością do 18 roku życia,
    • migranci powrotni i imigranci – mężczyźni,
  • osoby pracujące: zatrudnione na umowach cywilnoprawnych, na umowach krótkoterminowych – których miesięczne zarobki nie przekraczają płacy minimalnej,

 

Założenia Projektu – w ramach I Rundy:

Projekt przewiduje objęcie wsparciem szkoleniowo – doradczym 70-tu Uczestników Projektu, z czego 60-osób uzyska wsparcie w ramach Dotacji na założenie działalności gospodarczej i Podstawowego Wsparcia Pomostowego. Spośród 60 wyżej wymienionych osób, 55 uzyska dodatkowo wsparcie w ramach Przedłużonego Wsparcia Pomostowego.

Założenia Projektu – w ramach II Rundy:

Projekt przewiduje objęcie wsparciem szkoleniowo – doradczym 19-tu Uczestników Projektu, z czego 16-osób uzyska wsparcie w ramach Dotacji na założenie działalności gospodarczej i Podstawowego Wsparcia Pomostowego. Spośród 16 wyżej wymienionych osób, 14 uzyska dodatkowo wsparcie w ramach Przedłużonego Wsparcia Pomostowego.

Uczestnicy Projektu będą mogli ubiegać się o:

  • dotację na założenie działalności gospodarczej – bezzwrotne wsparcie w postaci środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, które wyniesie nie więcej niż 6-krotność wysokości przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu przyznania wsparcia,
  • bezzwrotne Podstawowe Wsparcie Pomostowe i Przedłużone Wsparcie Pomostowe w kwocie do 1300,00 zł, przez okres pierwszych 6 m-cy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz kolejnych 6 m-cy jej prowadzenia.

Powyższe formy wsparcia finansowego będą wypłacane w kwotach netto.

W ramach Projektu Uczestnicy skorzystają z bezpłatnego doradztwa i szkoleń poruszających tematykę zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne z zakresu podstaw prawnych prowadzenia działalności gospodarczej i prawa pracy, rachunkowości i finansów oraz Biznes Planu. Na etapie Wsparcia Pomostowego Uczestnicy skorzystają z doradztwa specjalistycznego w zakresie efektywnego wykorzystania dotacji i prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Etapy realizacji Projektu:

I – Rekrutacja:

  • Nabór formularzy rekrutacyjnych
  • Ocena formalna formularzy rekrutacyjnych
  • Rozmowa z doradcą zawodowym/psychologiem połączona z przeprowadzeniem testów badających predyspozycje do prowadzenia działalności gospodarczej
  • Powołanie i obrady Zespołu Komisji Rekrutacyjnej (w tym: ocena merytoryczna formularzy rekrutacyjnych pozytywnie ocenionych na etapie oceny formalnej; sporządzenie wstępnej listy rankingowej potencjalnych Uczestników Projektu; przeprowadzenie procedury odwoławczej; sporządzenie ostatecznej listy rankingowej Uczestników Projektu)
  • Ogłoszenie ostatecznej listy rankingowej Uczestników Projektu

Osoby zakwalifikowane do udziału w Projekcie, w momencie przystąpienia do Projektu zobowiązane są do podpisania Oświadczenia kwalifikowalności Uczestnika i Oświadczenia Uczestnika Projektu

II – Wsparcie szkoleniowo-doradcze:

  • Diagnoza potrzeb szkoleniowo-doradczych każdego z Uczestników Projektu
  • Pomoc szkoleniowo-doradcza w formie szkoleń
  • Pomoc szkoleniowo-doradcza w formie doradztwa

Pomoc szkoleniowo-doradcza jest udzielana Uczestnikowi Projektu na podstawie Umowy na świadczenie usług szkoleniowo-doradczych.

III – Dotacja na założenie działalności gospodarczej:

  • Nabór Wniosków o przyznanie dotacji
  • Ocena formalna Wniosków o przyznanie dotacji
  • Ocena merytoryczna Wniosków o przyznanie dotacji (w tym: powołanie i obrady Komisji Oceny Wniosków; sporządzenie podstawowej listy rankingowej; przeprowadzenie procedury odwoławczej; sporządzenie listy rankingowej po odwołaniach; sporządzenie listy rezerwowej)
  • Ogłoszenie ostatecznej listy rankingowej przyznanych dotacji
  • Podpisanie Umów na otrzymanie dotacji
  • Złożenie stosownego zabezpieczenia prawidłowego wykonania Umowy na otrzymanie dotacji
  • Wydanie zaświadczeń o pomocy de minimis

Uczestnik Projektu rejestruje działalność gospodarczą dopiero po otrzymaniu ostatecznej informacji o przyznaniu dotacji na założenie działalności, przy czym dzień rejestracji działalności gospodarczej powinien być tożsamy z dniem jej rozpoczęcia.

Dotacja wypłacana jest w kwocie netto uczestnikowi projektu przez beneficjenta w systemie zaliczkowo–refundacyjnym, w następujący sposób:

  • zaliczka w maksymalnej wysokości 80% kwoty dotacji, wypłacana po podpisaniu Umowy na otrzymanie dotacji,
  • płatność końcowa, w formie refundacji poniesionych przez uczestnika projektu całkowitych wydatków na realizację inwestycji, w wysokości nie większej niż 20% kwoty dotacji.
  • Płatność końcowa wypłacana jest po zatwierdzeniu przez beneficjenta całkowitego rozliczenia inwestycji objętej dotacją.

Uczestnik Projektu ponosi wydatki podlegające finansowaniu w ramach dotacji po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie „Promocja Przedsiębiorczości” kontroluje prawidłowość wykonania umowy w okresie 12-miesięcy od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej (w szczególności poprzez weryfikację: faktu prowadzenie przez Uczestnika Projektu działalności gospodarczej; weryfikację wykorzystania przez Uczestnika Projektu zakupionych towarów i/lub usług zgodnie z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej, w tym zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem rzeczowo-finansowym; posiadania sprzętu i wyposażenia zakupionego z otrzymanych środków, faktu zatrudnienia pracownika w przypadku zadeklarowania utworzenia dodatkowego miejsca pracy).

IV – Przyznanie wsparcia pomostowego w postaci środków finansowych i wsparcia doradczego:

  • Nabór Wniosków o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego
  • Ocena formalna Wniosków o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego
  • Ocena merytoryczna Wniosków o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego (w tym: powołanie i obrady Komisji Oceny Wniosków;
  • Ogłoszenie ostatecznej decyzji o przyznaniu podstawowego wsparcia pomostowego
  • Podpisanie Umów na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego
  • Złożenie stosownego zabezpieczenia prawidłowego wykonania Umowy na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego
  • Wydanie zaświadczeń o pomocy de minimis
  • Wypłata podstawowego wsparcia pomostowego przez okres 6-miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej liczonych od liczonych od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej
  • Doradztwo specjalistyczne
  • Nabór Wniosków o przyznanie przedłużonego wsparcia pomostowego
  • Ocena formalna Wniosków o przyznanie przedłużonego wsparcia pomostowego
  • Ocena merytoryczna Wniosków o przyznanie przedłużonego wsparcia pomostowego (w tym: powołanie i obrady Komisji Oceny Wniosków
  • Ogłoszenie ostatecznej decyzji o przyznaniu przedłużonego wsparcia pomostowego
  • Podpisanie Aneksów do Umów na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego
  • Złożenie stosownego zabezpieczenia prawidłowego wykonania Aneksu do Umowy na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego
  • Wydanie zaświadczeń o pomocy de minimis
  • Wypłata przedłużonego wsparcia pomostowego przez okres 6 miesięcy od dnia zakończenia korzystania z podstawowego wsparcia pomostowego, nie dłużej niż o 12 miesięcy liczonych od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej

Finansowe wsparcie pomostowe wypłacane jest miesięcznie ( w uzasadnionych przypadkach podstawowe wsparcie pomostowe może być wypłacone kumulatywnie), w kwocie netto.